Jarmila Skopalová je dramaturgyně, moderátorka a lektorka kurzů a seminářů komunikačních dovedností.
Ve své kariéře získala zkušenosti na jevišti legendární Lyry Pragensis, poté v několika rozhlasových stanicích jako moderátorka a zprávařka a v TV Nova (redaktorka Snídaně s Novou), Prima (dramaturgyně), v České televizi (dramaturgyně a vedoucí projektů zábavné tvorby), v TV Metropol (moderátorka a dramaturgyně) a v TV Barrandov (šéfdramaturg vlastní tvorby).
V seminářích se věnuje verbální i neverbální komunikaci a řešení krizových či stresujících situací proměnou komunikace. Všechny teoretické poznatky si účastníci ihned vyzkouší při praktickém nácviku.
Jakákoliv komunikace vytvoří vztah, aniž si to často uvědomujeme. Poznání vlastních impulzů pomáhá vytvářet bezkonfliktní vztahy. Proto lektorka pracuje nejen ve skupinách, ale i individuálně či při párových konzultacích.
Po maturitě na gymnáziu (kde jsem měla i latinu a to mi docela v životě pomáhá) jsem šla na DAMU, obor herectví. Měla jsem individuální studijní plán v oboru mluveného slova a jako absolventské představení jsem připravila divadlo jednoho herce a vlastní dramatizaci Tracyho tygra Williama Saroyana.Po absolutoriu jsem nastoupila v legendární Lyře Pragensis a mohla jsem stát na jevišti vedle Marie Tomášové, Otomara Krejčího mladšího a pracovat s režisérkou divadla Za branou paní Helenou Glancovou. Ředitel Milan Friedl je stále pojmem mezi sběrateli umění a vydavateli bibliofilských tisků.
V roce 1990 jsem nastoupila do svého prvního rozhlasu, tehdy afilační stanice Hlasu Ameriky Klub VOA. Pak jsem prošla rádii Golem, F1 a Čro. To jsem již začala dávat lekce mluvení před mikrofonem a psaní zpravodajských textů.
V roce 1994 jsem udělala konkurz na místo redaktorky ve Snídani s Novou. Vstávání ve tři ráno od té doby sice vím, že zvládnu, ale není to moje oblíbená disciplína. Jezdila jsem po vlastech českých s ENG vozem - prvním přenosovým vozem u nás s možností živých vstupů, které jsem si sama připravovala i moderovala.
Po čtyřech letech jsem přestoupila do TV Prima jako dramaturg tehdy nesmírně populárních pořadů Carusošou a Nikdo není dokonalý.
Za dva roky už přišla éra delšího působení v České televizi v redakci zábavy. Jako dramaturg jsem se potkávala s Jaromírem Hanzlíkem na Úsměvech, s Karlíčkem Čáslavských při Hledání ztraceného času, s Jiřinou Bohdalovou a Gustavem Oplustilem u magazínu Hobby naší doby, při přípravě a natáčení Na kus řeči s Miroslavem Donutilem. Nezapomenutelné byly sváteční dny se Zdeňkem Svěrákem a jeho Dobročinnou akademií Paraple. Poznala jsem i zákulisí hokeje a atletiky při přípravě Zlatých hokejek nebo Atleta roku. Těch pořadů jsou stovky. V té době jsem byla hodně vysílána na zahraniční jednání veřejnoprávních televizí. I teď vídám pořady, které jsem tenkrát vozila ze seminářů jako inspiraci.
Poté následoval nesmírně zajímavý rok, kdy jsem pro rumunské partnery Novy psala v pozici vedoucího projektu seriál Hasiči. Vést tým skvělých scénáristů a nebýt omezená už dopředu financemi na jednotlivé díly bylo úžasné a inspirující. Napsali jsme seriál vskutku v americkém stylu - nechali jsme vybuchnout cisternu s kyselinou na D1, hledali jsme ohrožené stařenky v hořících domech. Bohužel spolupráce této skupiny s Novou neskončila příliš dobře, ale my si ten rok opravdu užili.
Další rok jsem pak působila jako šéfdramaturg TV Barrandov. Z té doby nejraději vzpomínám na spolupráci se slovenskými kolegy na seriálu Odsouzené. Dodnes jej považuji za nedoceněný seriál, jehož téma i zpracování vybočovaly z běžné televizní nabídky.
Když v Praze vznikla televize Metropol, stala jsem se dramaturgyní pořadu Na vrcholu, který moderovala Eva Jurinová. Po roce mě oslovili kolegové z obchodního oddělení a začala jsem připravovat i moderovat pořad Na zdraví.
Začala jsem ale zároveň zjišťovat, že mediální svět už znám skrz naskrz a že by stálo zato posunout se v životě o kousek dál. V tomto oboru jsem dosáhla všeho, čeho jsem dosáhnout chtěla, odcházela jsem tedy spokojená a s vědomím, že dělám to, co opravdu chci udělat. Přestěhovala jsem se na Vysočinu, založila firmu Generace Vysočina s.r.o. a začala jsem intenzivně pracovat na komunikačních kurzech.
Vyjela jsem do světa a seznámila se se somatickou psychoterapií Hakomi - je to vlastně také komunikace, s naším tělem a jeho pamětí. A také se systémem H.E.A.R.T., což je využití mindfulness v párové terapii.
Dnes využívám ve svých seminářích vše, co jsem se v životě naučila. Práce v médiích je o komunikaci - hodně často o komunikaci krizové. Herectví mě naučilo, jak se komunikuje tělem, vnějšími prostředky, hlasem. Dramaturgie mě naučila naslouchání a řešení krizí pomocí kompromisů, ale také tomu říct ne a jít svou cestou, když je kompromis už mimo moje hranice.
Pracuji s postupy Emočního kódu, který jsem studovala u Dr. Bradleyho Nelsona. Certifikát mi umožňuje používat tuto metodu při konzultacích a seminářích. Pomáhá k rychlejší cestě k podvědomí a přesnějšímu určení emocí.